Helluntailaiset antikristuksen asialla
Saksan helluntailaisten kritiikitön Hitlerin politiikan
kannattaminen on erityisen hätkähdyttävää, kun sitä peilataan helluntailaista
antikristus-käsitettä vasten. Helluntailaiset uskovat laajasti dispensationalismin
mukaisesti, että lopun aikoina maailmassa nousee valtaan paha hirmuhallitsija,
jonka Jeesus surmaa palatessaan takaisin maan päälle. Tätä hahmoa kutsutaan
Antikristukseksi. Antikristuksen uskotaan mm. tarjoavan valheellista rauhaa,
perustavan muinaiseen Rooman imperiumiin linkittyvän valtakunnan, sytyttävän
maailmansodan, vainoavan Jumalan kansaa ja toimivan henkilökultin palvonnan
kohteena. Edelleen uskotaan, että historian aikana antikristuksia saattaa tulla
useita, joista viimeinen ja pahin juuri ennen paruusiaa. On järkyttävää, että
vaikka Hitler täytti jokaisen näistä kriteereistä, saksalaiset helluntailaiset
tottelivat häntä sokeasti ja yhdessä muun yhteiskunnan kanssa vainosivat
Jumalan valittua kansaa. Uskovat eksyivät niin pahasti, etteivät huomanneet
seuraavansa Kristuksen sijaan oman aikansa antikristusta.
Helluntailaisten suhde juutalaisiin ja juutalaisuuteen on
kuitenkin muuttunut radikaalisti. Jos sotienvälisessä Saksassa oltiin
antisemitistejä, nykyään ollaan judeofileja. Ero on huvittavan suuri, ja
olisikin mielenkiintoista tietää, onko kyse jonkinlaisesta traumankäsittelystä.
Juutalaisuutta ihannoidaan jonkinlaisena oikotienä todelliseen kristinuskoon.
Monelle helluntaiuskovalle messiaaninen juutalainen on Jeesuksen seuraajan mallikappale
ja omasta sukuhistoriasta etsitään juutalaisia juuria kissojen ja koirien
kanssa. Luonnollisesti myös siionismi on voimissaan, ja minäkin läpeensä
helluntailaisella uskonto-dna:lla varustettuna tunnen jonkinasteista
isänmaallisuutta kun “Hatikva” soi.
Tällaisessa kontekstissa antisemitismin uusi nousu ja
30-luvun uusiutuminen vaikuttaa äärimmäisen epätodennäköiseltä.
Israel-mielisyys on kuitenkin
aiheuttanut pienessä helluntailiikkeen sisäisessä vähemmistössä huolestuttavia
lieveilmiöitä. Onkin pelottava ajatus, miten helluntailaiset suhtautuisivat
antikristukseen, joka tarjoaisi avaimeksi Israelin rauhaan palestiinalaisten
poistamista juutalaisen kansan ja muiden kansojen keskeltä. Vaikka uuden
kansanmurhan siementen näkeminen helluntailiikkeen siionistiteologiassa lienee
liioittelua, sen mahdollisuuden ennaltaehkäisemiseen on suhtauduttava
vakavasti.
Saksan helluntailaiset olivat Jumalaa rakastavia
kristittyjä, jotka halusivat totella hänen sanaansa, mutta tämä ei estänyt
heitä kannattamasta antikristillistä hirmuhallitsijaa. Oli toki niitäkin, jotka
pitivät kiinni Jumalan tahdosta, mutta liian suuri osa helluntailaisista ja
muista kristityistä tuli eksytetyksi. Tämä oli mahdollista, koska
helluntailainen teologia oli perinyt protestanttisesta perinteestä
antisemitistisiä elementtejä, joita ei voi Raamatulla oikeuttaa. Kirkkohistoria
tarjoaa uskoville oppitunnin siitä, kuinka tärkeää on tuntea laajasti Raamattua
monesta eri näkökulmasta, eikä omaksua kritiikittömästi oman liikkeen
julistajien versiota kristillisestä sanomasta. Jos oppia ei jatkuvasti koetella
Raamatulla, helluntailaiset saattavat olla jälleen etunenässä ottamassa vastaan
Antikristusta.
Kommentit
Lähetä kommentti