Jumala ei ole konservatiivi


Aito avioliitto, rajat kiinni, pekonia vegaaneille, feminatsit voileipiä tekemään, koti, uskonto, isänmaa. Monelle “Jumala” merkitsee ideaa, jolla pidetään yllä perinteisiä rakenteita ja normeja. Tavallisesti ne hyödyttävät itseä jonkun muun kustannuksella.

Yhteen Jumalaan vetoava uskonto on kätevä tapa ylläpitää valtarakenteita. Jos kaikkeuden herra on omalla puolella, ei tarvitse välittää, vaikka joku itkisikin tasa-arvon perään. Kun uskonto ja valtio liittoutuvat pitääkseen kummankin valta-aseman suurena, jälki on yleensä rumaa. Mikään poliittinen ideologia ei voi omia Jumalaa, mutta joskus tuntuu, että oikeistokonservatiivisuus lankeaa tähän kiusaukseen muita useammin.

Tällainen konservatiivisuus on ahdistavaa. On hyviä konservatiivisia arvoja, mutta ongelmallista on niputtaa Jumala yhteen perinteisen suomalaisen tai eurooppalaisen elämänmallin kanssa. Valkoinen konservatiivinen Jumala on hyvä renki niille, jotka näyttävät häneltä ja huono isäntä muille.

Juutalaisuus piirtää erilaisen kuvan Jumalasta, sillä se perustuu profeettojen teksteihin.

Uskontokritiikkiä profeettojen tapaan

Jos kristityt lukisivat Vanhan testamentin profeettakirjoja enemmän kuin muutaman messiasennustuksen osalta, maailma voisi olla toinen. Profeetat eivät yleisen käsityksen vastaisesti niinkään keskittyneet tulevaisuuden ennustamiseen kuin vastustamaan yhteiskunnallista sortoa.

Profeettojen Jumala ei puolusta yhteiskunnan perinteisten rakenteiden ylläpitämistä. Päin vastoin. Profeettojen Jumala on se todellisuus, joka on työssä aina silloin, kun sorrettujen asema kääntyy hyväksi ja vallan väärinkäyttäjät joutuvat vastuuseen teoistaan.

Venäläinen ikoni, joka esittää Jeesusta ja Vanhan testamentin profeettoja


Osansa profeettojen kritiikistä saivat paitsi poliittisesti ja taloudellisesti etuoikeutetussa asemassa olevat, myös uskonnollinen järjestelmä ja siitä hyötyvä eliitti. Profeetat kritisoivat jopa sellaisia uskonnollisia instituutioita, jotka samassa Raamatussa Jumalan itsensä kerrotaan perustaneen. Niihin kuuluvat esimerkiksi papisto ja temppeli.

Raamattu onkin ainoa pyhä kirja, jonka sivuille on talletettu kritiikkiä sitä itseään kohtaan. 700-luvulla ennen ajanlaskun alkua elänyt profeetta Aamos vetää pohjan kaikelta, mikä oli pyhää hänen aikansa uskonnossa. Hänen suullaan Jumala sanoo:

”Minä vihaan teidän juhlianne, minä inhoan niitä, minä en voi sietää juhlakokouksianne. Kun te tuotte minulle polttouhrejanne ja ruokauhrejanne, minä en ota niitä vastaan. Juottovasikkoihin, joita te tuotte ateriauhriksi, minä en katsahdakaan. Vie pois minun luotani virsiesi pauhu! En halua kuulla sinun harppujesi helinää. Mutta oikeus virratkoon kuin vesi ja vanhurskaus kuin ehtymätön puro.” (Aamos 5:21–24)

Aamoksen mukaan Jumalalle ei ole tärkeää uskonnolliset perinteet vaan ”oikeus” ja ”vanhurskaus”. Ne viittaavat yhteiskuntaan, jossa heikoimmassa asemassa olevien ryhmien elämä on muuttunut radikaalilla tavalla hyväksi. Samaa asiaa kutsutaan joskus sosiaaliseksi oikeudenmukaisuudeksi.

Profeettojen maailmankuvassa oikeuden ja vanhurskauden tilasta kertoi erityisesti se, miten neljällä yhteiskunnallisella ryhmällä menee. Ne olivat orvot, lesket, köyhät ja maahanmuuttajat. Jotta profeetallinen poliittinen visio voisi toteutua niiden elämässä, täytyy etuoikeutettujen (joita profeetat kutsuivat "jumalattomiksi") luopua etuoikeuksistaan.

Raamatullinen politiikka on omasta mukavuudesta luopumista maahanmuuttajien, köyhien, naisten ja lasten hyväksi. Ainakin jos Vanhan testamentin profeetoilta kysytään. Ja koska maapalloa kurittavat kulutustottumuksemme iskevät kipeimmin juuri näihin ryhmiin kaukana meistä, velvoittaa visio pitämään huolta myös luomakunnasta.

Jumala odottaa tulevaisuudessa

Profeetat uskoivat, että lopulta visio sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta tulisi todeksi. Profeetta Habakuk kuvasi historian päätepistettä sanoin ”Maa on oleva täynnä Herran tuntemusta, niin kuin vedet peittävät meren” (Habakuk 2:14).

Ihmisoikeustaistelija ja pastori Martin Luther King ilmaisi vision tunnetuksi tekemällään lauseella “Moraalisen universumin kaari on pitkä ja taipuu kohti oikeudenmukaisuutta.” Jos ihmiskunnan historian suuria linjoja katsotaan, King vaikuttaa olleen oikeassa.

Naisten, lasten, orjien ja muiden kuin oman etnisen ryhmän jäsenten hyväksikäyttö oli vuosituhansien ajan normi, jota pidettiin hyvänä. Normi se on yhä, mutta epätasa-arvon pahuus tunnistetaan nykyään selvemmin. Siihen myös puututaan vähän herkemmin kuin ennen. Vaikka takapakkia tulee, keskimäärin yhteiskunnat näyttävät kasvavan moraalisesti. Toisaalta pahuuskin saa yhä uusia ilmenemismuotoja.

Profeettojen näkökulmasta historian suunta hahmottuu parhaiten sen lopusta käsin. Maailma on menossa kohti jotain. Jos ihmiskunta ottaa profeettojen kertoman tarinan omakseen, sitä odottaa tulevaisuus täynnä oikeudenmukaisuutta, elämää, kukoistusta, kauneutta ja hyvinvointia.

Aina kun orpojen, leskien, köyhien, maahanmuuttajien, lasten, naisten ja eri vähemmistöjen asema paranee, tuo tulevaisuus välähtää esiin ja on askelen lähempänä. On kuin jokin odottaisi meitä äärimmäisessä kaukaisuudessa, ajan omega-pisteessä, ja vetäisi meitä luokseen kuin magneetti.
Tuota menneisyyteen kurottuvaa vetovoiman lähdettä profeetat kutsuivat Jumalaksi.

Jeesus näyttää tietä tuntemattomaan

Jeesus Nasaretilainen piti itseään profeettojen työn jatkajana. Hän kutsui maailmaa, jossa sosiaalinen oikeudenmukaisuus toteutuu, Jumalan valtakunnaksi. Kaikki hänen toimintansa liittyi profeettojen visioon Jumalan valtakunnasta, jota hän väitti tulleensa tuomaan.

Jeesus opetti Jumalan valtakunnan nurinkurista elämää juhlimalla syntisten kanssa. Siis niiden, jotka tekivät uskonnollisen ja yhteiskunnallisen eliitin olon epämukavaksi. Tällä hän näytti käytännössä, että Jumalan valtakunnan arvojärjestys on aivan eri kuin se, mihin me olemme tottuneet. Hän opetti, ettei Jumalan valtakuntaa perusteta väkivallalla. Silloin se olisi vain yksi uusi esimerkki siitä sorrosta, jota profeetat vastustivat. Jeesuksen hullu ajatus oli, että itsensä uhraava rakkaus muuttaa maailman.

Roomalaiset ristiinnaulitsivat Jeesuksen kuin kapinallisen, sillä he tajusivat, että hänen sanomassaan oli kysymys vallankumouksesta. Jeesuksen sanoma kyseenalaisti koko sen valtajärjestelmän, jonka varassa Rooma oli ja koko maailma on. Jeesus itse näki kuolemallaan syvemmän merkityksen. Hänen rakkautensa toisi anteeksiannon, josta Jumalan valtakunta alkaisi murtautua esiin.

Jeesus antaa myös väkevän esimerkin 2000-luvun ihmisille siitä, mitä tarkoittaa olla mies. Filippiläiskirjeen luvun 2 mukaan Jeesus luopui oikeudestaan Jumalan kaltaisuuteen ja otti "orjan muodon" ihmisten hyväksi. Kulttuurissamme, jossa naiset ovat heikommassa asemassa, Kristus velvoittaa miehiä ottamaan hänestä mallia luopumalla etuoikeuksistaan oikeuden ja vanhurskauden vuoksi.


Lopuksi

Jos termin “Jumala” ymmärtää profeettojen tavoin jatkuvana vapauttavana vaikutuksena, Raamattu paljastaa uuden puolen itsestään. Sen vanhimmat tekstit heijastavat syntyhetkensä käsityksiä, joihin liittyy rasismia, poissulkemista, orjuutta ja sukupuolten epätasa-arvoa. Mitä uudemmasta pyhän kirjan tekstikerrostumasta on kyse, sitä enemmän siinä on sisään sulkemisen, tasa-arvon ja hyväksynnän sävyjä. Raamatun sivuilla on työssä sama Jumala, joka toimii maailmassa.


Ehkäpä Raamattu ei olekaan kasa lopullisia totuuksia, vaan tarina, jossa Jumala vie ihmiskuntaa lähemmäs ja lähemmäs totuutta. Ehkä tarkoitus ei ole jumittua vanhoihin malleihin. Ehkä tarkoitus on ottaa suunta vetämällä viiva Mooseksesta Jeesukseen ja jatkaa samaa rataa eteenpäin Jeesuksen jäljessä.



__________________

Tämä teksti on negatiivisen teologian sarjan osa 7. Sarjan muut osat:

Kommentit

  1. Kuulehan Markus, olin isäsi ystävä ja samasta kylästä kotoisin. Ei voi muuta sanoa, kuin, että missä vaiheessa uskontosi/teologiasi muuttui noin itseriittoiseksi ja Jumalaan liittyvän kieltäväksi.On järkyttävää lukea nyt sinultakin tuota sukupuolettomuus ja ihmisviisaus propagandaa. Se jos mikä on vihapuhetta totuutta ja luonnollisia asioita vastaan. Srk on Kristuksen morsian joka noudetaan aikanaan häihin, eikä vihreiden ideologiat täytä sen kriteerejä miltään osin. Jumala on olemassaolo, johon kaikki perustuu. Eikä alunperinkään onnistunut se että ihminen olisi viisauden avulla oppinut Jumalaa tuntemaan vaan saarnauttamansa sanan kautta asia kirkastuu Jumalan Pojan uskoksi, joka monille todella jää nk. hullutukseksi nykyään. Sen tähden te eksytte kun ette tunne kirjoituksia, ettekä Jumalan voimaa. Kannattaa ajoissa todeta se tosiasia,ettei yksikään Raamatun profetia ole omin voimin selitettävissä. Eikä selviä ellei PH sitä avaa, on vain niin että ne on tutkisteltava hengellisesti. Raamattu ei avaudu samalla tavalla kuin vihreiden puoluekirja. Muistaisimme sen, että meidän tulee vähetä ja Kristuksen kasvaa eikä päinvastoin. Toivon, että löydät takaisin, löydät tien, totuuden ja elämän! Tätä varmasti toivoisi ja rukoilisi edesmennyt isäsikin. Siunauksin Olavi M.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi.

      Pointteihisi kirjoitusten tuntemisen tärkeydestä ja siitä, että vain Pyhän Hengen avulla voidaan niitä ymmärtää ja Kristuksen tulee kasvaa meissä sanon että aamen! Jeesuksen sanoin "Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä."

      Onneksi risti kestää vaikka me olemme heikkoja ja menemme vikaan monessa kohdassa. Minäkin koetan vaeltaa uskollisesti evankeliumille, vaikka epäilemättä olet oikeassa siinä, että lankean yhteen sun toiseen syntiin (esim. mainitsemaasi itseriittoisuuteen). Luotan kuitenkin siihen, että minullekin riittää Kristuksen veren armo. Siunausta myös sinulle.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Onko Jumala sadisti? Kamppailuni helvettiopin kanssa

Harhaoppia on nyt myös podcast

Jumala ei ole kristitty