Näin uhraat ihmisiä 101?
Monoteismin kehityksen rosoinen kronikka ja
Jumalan kirjallinen itseilmoitus Raamattu
yllättää räväkällä sisällöllään. Joka etsii sen lehdiltä tarinoita
hyveellisistä sankareista elämän esikuviksi löytää hämmentävän paljon tarinoita
häikäilemättömistä murhamiehistä ja kyltymättömistä naistenkaatajista. Vaikka
vuorisaarna saakin postmodernin protestantin huutamaan hallelujaa, kertomukset
Joosuan toimeenpanemista kansanmurhista jättävät jälkeensä ihmetyksen ja epäuskon.
Kaatavatko julmat jakeet Raamatun aseman Jumalan inspiroimana tekstikokoelmana (kuten
päättelee maailman hauskin raamattukommentaari Sceptic’s Annotated Bible), ja jos eivät, miten niistä pitäisi
repiä sovelluksia hengelliseen elämään?
Raamatun osista
moraalittomin, Tuomarien kirja, sisältää
Pyhän kirjan kenties hämmentävimmän kertomuksen. Voidellun sotapäällikkö Jeftan tarina laittaa haukkomaan henkeä
yllättävillä käänteillään:
11:30. Jefta antoi Herralle tämän lupauksen: "Jos sallit minun voittaa ammonilaiset, 31. minä lupaan sinulle uhriksi sen, joka ensimmäisenä tulee taloni portista minua vastaan, kun palaan voittajana kotiin. Sen minä uhraan sinulle polttouhrina." 32. Sitten Jefta lähti taisteluun ammonilaisia vastaan, ja Herra antoi heidät hänen käsiinsä. (…)34. Mutta kun Jefta palasi kotiinsa Mispaan, häntä vastaan tuli rumpua lyöden ja tanssien hänen oma tyttärensä, hänen ainoa lapsensa. Jeftalla ei ollut poikaa eikä toista tytärtä. 35. Nähdessään tyttärensä Jefta repäisi vaatteensa ja sanoi: "Voi, oma tyttäreni, mikä hirveä onnettomuus! Miksi juuri sinun piti tulla ensimmäisenä minua vastaan! Minä annoin Herralle lupauksen enkä voi sitä peruuttaa." (…) 39. Jefta täytti Herralle antamansa lupauksen, ja hänen tyttärensä kuoli koskemattomana neitsyenä.
Seurakuntanuori, joka astuu
tapojensa vastaisesti Vanhan testamentin puolelle selvittääkseen millainen mies
on Heprealaiskirjeen ylistämä Jefta, joutuu olemaan tarkkana, ettei vedä
ES-juomaansa väärään kurkkuun. Raamattu kertoo Jumalalle lahjana annetusta ihmisuhrista!
Nuorisopastori on neuvonut tutkimaan asiayhteyttä, mutta lähiluvut eivät tuo tapaukseen
mitään lisävaloa. Kuvaus perheensisäisestä rituaalimurhasta nököttää Raamatun
laidassa arkisena kuin kauppalista. Onko nuoren ainut looginen vaihtoehto
sulkea Raamattu, kirota moraalittomaksi osoittautunut Jumalansa ja lähteä
rellestämään vapaana uskonnon kahleista?
Jefta – malliuskova?
Raamattu ei ole tarjoa
pelkkiä esikuvia, toisin kuin moni kuvittelee. Uskonnollisen propagandan
lisäksi kirjojen Kirja sisältää pohdiskelevaa materiaalia (Job, Psalmit) ja tiivistä
historiankirjoitusta. Karmea tarina Jeftasta ja hänen tyttärestään edustaa
jälkimmäistä lajityyppiä. Raamatun historiankirjoissa kirjoittaja ei aina ota
kantaa tapahtuman moraalisuuteen tai lyö hahmojen otsiin sankarin tai konnan
leimoja, vaan esittää alastomat tapahtumat sellaisinaan. Jotta lukija pääsisi
käsiksi tekstin sanomaan, hänen on käytettävä aivojaan. Ensimmäisen
Korinttolaiskirjeen luvussa 10 Paavali kertoo Vanhan testamentin hämmentävien
kertomusten olevan ”varoittavia esimerkkejä”. Anarkistista yhteiskuntaa kuvaava
Tuomarien kirja käy läpi melkein kaikki mahdolliset sähläykset, joihin Jumalan
kansa voi sotkeutua. Jeftan tapaukseen Paavalin luonnehdinta sopii kuin roska
silmään: kirjoittaja ei tahdo sanoa ”näin”, vaan ”ei näin”. Se, että Jeftan
sekoilua kuvataan Raamatussa, ei todellakaan tarkoita, että Jumala hyväksyisi
ihmisuhrit ja kannustaisi niihin. Päinvastoin, yksi syy Jeftan tarinan säästymiselle meidän päiviimme asti lienee opettaa meitä olemaan tekemättä samoja möhläyksiä. Jefta
tekee ainakin kolme mokaa, joita ei kannata lähteä sokeasti toistamaan:
1. Kaupankäynti
Odottaessaan vaarallista
taistelua ammonilaisia vastaan Jefta tekee Jumalalle tarjouksen: vastineeksi
voitosta hän lupaa Jumalalle polttouhrina ensimmäisen vastaantulijan. Jefta
kuului ihmisiin, joilla on taipumus taantua lapsen tasolle kriisitilanteissa.
Tietyssä lapsen uskonnollisuuden kehitysvaiheessa on tapana yrittää hieroa
kauppoja Jumalan kanssa. Itsekin muistan monesti alakouluaikoinani sopineeni
Jumalan kanssa lukevani luvun tai kaksi Raamattua, jos vain saan kokeesta
arvosanaksi yli yhdeksän. Jumalalle ei kuitenkaan voi esittää tarjouksia tai
sanella ehtoja, koska ihmisellä ei ole yhtään mitään, jota hän voisi Jumalalle
antaa. Vai ajatteleeko joku vakavissaan, että Jumala pysähtyisi puntaroimaan
ihmisen tarjouksen edullisuutta hänen bisneksilleen? Yritys vaikuttaa Jumalaan
lahjomalla on magiaa ja osoitus epäluottamuksesta häntä kohtaan. Roomalaiskirjeen
8:28 opettaa, että Jumala pitää uskovasta huolen, eikä hänen suopeuttaan tarvitse
ostaa: ”kaikki koituu niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa ja jotka hän
on suunnitelmansa mukaisesti kutsunut omikseen.” Jumala johdattaa uskovaa
suunnitelmansa mukaisesti aina kohti onnellista loppua ja käyttää kristityn vastoinkäymisiä
oman suunnitelmansa hyväksi. Ei ole mitään syytä haaveilla siitä, että saisi
ostaa itsensä vapaaksi perikadosta: Jeesus on jo tehnyt sen puolestasi
verellään.
2. Lupailu
Toinen moka, johon Jefta
sortuu, on se, että hän ylipäänsä menee lupaamaan Jumalalle yhtään mitään.
Raamattu korostaa monessa paikassa, että Jumalalle tehty lupaus kannattaa
toteuttaa tai käy huonosti. Vaikka pyhien lupausten vannominen kuulostaa
hurskaalta, Raamattu suosittelee jättämään mieluummin Jumalalle lupaamiset
kokonaan väliin, mikä varsinkin Jeftan olisi kannattanut tajuta, ennen kuin
meni tekemään äärimmäisen hölmön lupauksia (esim. Saarn. 5:3 ->). Jeesus korosti,
että koska ihminen ei voi olla varma tulevaisuudestaan, hänen ei pidä vannoa
mitään (Matt. 5:33-37). Jumala on äärimmäisen pyhä, joten kannattaa mieluummin
ottaa vastaan se, mitä hän tahtoo antaa, kuin lupailla hänelle mitä mieleen
juolahtaa. Jumala ei ole yhtään lepsumpi kuin Vanhan testamentin aikoina:
Apostolien teot kertovat pariskunnasta, joka ei antanutkaan Jumalalle
lupaamaansa lahjaa ja kaatui seurakunnan edessä kuolleena maahan (Ap. t. 5).
Lupaamisen suhteen johtopäätös on sama kuin kauppojen hieromisessa: älä sinä
lupaa Jumalalle mitään, vaan luota siihen, mitä hän on luvannut sinulle.
3. Uskonelämän vastuuttomuus
Jeftan tyttären
uhraamista on yritetty selittää milloin temppelineitsyeksi vihkimiseksi ja
milloin miksikin, mutta tekstin tarkka lukeminen ei jätä arvailun varaa: Jeftan
tytär kuoli isänsä kädestä rituaalisurmassa. Hätäisesti tehty lapsellinen
siirto hengellisen hauiksen kasvattamiseksi tuhosi Jeftan ainoan tyttären
elämän. Jefta toimi kuin postmoderni individualistikristitty, joka ei tajua,
että kaikilla hänen valinnoillaan on vaikutuksensa ympäristöönsä, vaan
kuvittelee uskonvaelluksensa olevan yksinpeliä. Erityisen traagista tarinassa
on, että vahinko kohdistuu Jeftan kaikkein läheisimpiin lähimmäisiin, hänen
perheeseensä. Jefta on äärimmäinen esimerkki hengellisen työn tekijästä, joka
laiminlyö perhettään saadakseen loistaa palvelutehtävässään. Vaikka Jumala
tuskin voitelee nykyään ihmisiä sotapäälliköiksi samalla tavalla kuin Vanhan testamentin
aikoina, tavallinen saarnamieskin on vaarassa sortua samaan perusvirheeseen kuin
Jefta. Jos hän ei nyt sentään tule polttaneeksi perhettään elävältä, perheelle
kuuluvan ajan käyttäminen työhön on yleinen ongelma. Raamatullisen periaatteen
mukaan elämän arvojärjestyksessä tulee ensiksi Jumala, sitten aviopuoliso,
sitten lapset ja muut läheiset ja vasta näiden jälkeen palvelutehtävä. Moni vanhan
polven sananjulistaja on unohtanut tämän ja jättänyt antamatta puolisolleen sitä
huomiota ja huolenpitoa, joka tälle olisi kuulunut. ”Jos aina olisi ajatellut
emäntää, moni Herran työ olisi jäänyt tekemättä”, on yleinen ajatus. Avioliittoon
sitoutuneen ykkösvelvollisuus Jumalan edessä on täyttää ne rakkauteen, läheisyyteen
ja turvaan liittyvät vastuut, jotka suhteeseen kuuluvat. Käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että kannattaa kysyä vaimolta ennen kuin uhraa matkakassan ja
eläkesäästöt kolehtihaaviin!
Syvemmälle Raamattuun
Mikään ei aiheuta niin
järisyttäviä uskonkriisejä kuin Raamatun lukeminen. Sen elämänkarheat, rosoiset ja hämmentävän
brutaalit kertomukset ravistelevat lukijan jumalankuvat ja uskonviritykset
kuoliaiksi, kun riisuu päästään dogmaattiset silmälasit ja antaa tekstin
selittää itseään. Jos on valmis luopumaan maailmankatsomuksestaan ja
antautumaan kivuliaaseen prosessiin, jota Pyhä Henki tarjoaa Raamatun sanan
kautta, palkintona on totuudenmukainen kuva elävästä Jumalasta, ja terve suhde
hänen kanssaan tulee mahdolliseksi. On oltava valmis lukemaan Raamattua
ajatuksella, jotta alkuperäisen kirjoittajan sanoma tulee selväksi ja Jumalan
Henki pääsee herättämään pyhät tekstit lukijan elämäntilanteiden
navigaattoriksi. Mitä Tuomarien kirjan yhdestoista luku puhuu sinulle?
Kommentit
Lähetä kommentti