Miksi kristityt eivät noudata Vanhan testamentin käskyjä?
Pappi tuokoon linnun alttarin luo, repäisköön irti
pään ja polttakoon sen alttarilla. Mutta veri on puserrettava alttarin kylkeen.
(3. Moos. 1:17)
Eläimiä, jotka märehtivät mutta joilla ei ole sorkkia
tai joilla on sorkat mutta jotka eivät märehdi, te ette saa syödä. Sellaisia
ovat kameli, tamaani ja jänis(…) Saastainen on myös sika, jolla tosin on
kaksijakoiset sorkat mutta joka ei märehdi. (3. Moos. 12:4–7)
"Kukaan, jonka kivekset on murskattu tai jonka
elin on leikattu, ei saa kuulua Herran seurakuntaan. (5. Moos. 23:2)
Kristitty uskoo Raamatun olevan Jumalan sanaa. Siitä
huolimatta tuskin kukaan uskova noudattaa kaikkia sen käskyjä, varsinkaan niitä,
jotka löytyvät sen viidestä ensimmäisestä kirjasta. Nuo kirjat tunnetaan
nimellä Mooseksen laki. Moni uskova perustelee käytäntöään sillä, että Mooseksen
kirjat ovat niin vanhoja, ettei niissä olevia neuvoja voi soveltaa
nykykulttuuriin. Ei-kristitystä saattaa taas näyttää siltä, että kristityt
tottelevat vain niitä käskyjä, joista tykkäävät, ja ummistavat silmänsä
brutaaleilta uhri- ja kivittämislaeilta.
Kumpikin näkemys on pielessä. Mooseksen lakia ei pidä hylätä
siksi, että se kuuluu toiseen kulttuuriin – muutenhan koko Raamattu pitäisi
heittää romukoppaan. Toisaalta kristityt eivät myöskään syyllisty rusinat
pullasta –raamatuntulkintaan jättäessään Mooseksen kirjojen käskyt huomiotta, vaan
toimivat siinä aivan niin kuin pitääkin. Itse asiassa Mooseksen lain
noudattaminen olisi Raamatun vastaista.
Jeesus laittoi Mooseksen eläkkeelle
Syy Mooseksen lain hylkäämiseen löytyy Uudesta
testamentista. Sen kirjoittajat eivät ajatelleet, että brutaalit rituaalit
olisivat menneet muodista, vaan että oli tapahtunut pelastushistoriallinen
käänne: lopun aikojen Messias oli saapunut. Jeesuksen elämä, kuolema ja
ylösnousemus tarkoittivat käytännössä, että maailmanloppu oli tullut ja mennyt.
Nyt oli alkanut uusi maailma, jossa pätivät uudet säännöt. Tämä merkitsi
vanhaan maailmaan kuuluvien Mooseksen kirjojen aseman radikaalia mullistumista.
Juutalaisille lain noudattaminen oli merkki, joka erotti
Jumalan kansan pakanoista. Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen Jumala teki jotain
ennenkuulumatonta: Hän antoi Pyhän Henkensä myös ei-juutalaisille ja siten
osoitti hyväksyvänsä lapsikseen nekin, jotka eivät tienneet Mooseksesta mitään.
Juutalaistaustaisille varhaiskristityille tämä oli valtava shokki. Apostolien
tekojen 12. luku kertoo, kuinka varhaiskirkko kokoontui hätäkokoukseen
pohtimaan Mooseksen lain roolia kristinuskossa. Tulos oli yksimielinen: koska
Jumala todistettavasti oli alkanut pelastaa Jeesukseen uskovia ei-juutalaisia, ei
ollut mitään syytä vaatia heiltä Mooseksen lain noudattamista. Asiat jo olivat kunnossa
heidän ja Jumalan välillä. Kun kysymys nousi uudelleen esiin reilun
vuosikymmenen päästä, apostoli Paavali kirjoitti raivoissaan: ”Te, jotka
pyritte vanhurskauteen lakia noudattamalla, olette joutuneet eroon
Kristuksesta, armon ulkopuolelle” (Gal. 5:4). Hän meni jopa niin pitkälle, että kirosi
kaikki, jotka muuta väittivät (Gal. 1:8). Kristitty ei siis saa noudattaa
kaikkia Raamatun käskyjä, sillä se olisi Raamatun mukaan mitä vakavin synti.
Kielletty hedelmä. (Wikimedia Commons) |
Ei enää sääntöjä – vai onko?
Jos laki ei kerran koske kristittyä, saako hän tehdä mitä
haluaa? Sovittiko Jeesus synnit niin sopiviksi, että kaikesta on tullut
luvallista? Tässä kohden monen uskovan teologinen selkäydin neuvoo, että ehkä
Mooseksen lakia ei pidäkään heittää kokonaan menemään. Moni onkin sitä mieltä,
että lain rituaaliset osat – kuten uhri- ja pukeutumissäännöt – eivät ole enää
voimassa, mutta sen eettiset käskyt – niin kuin kymmenen käskyä – sitovat
uskovaa edelleen.
Äkkiseltään jaottelu kuulostaa hyvältä, mutta se kompastuu
moneen seikkaan. Ensinnäkin jako rituaalisiin ja eettisiin käskyihin on
keinotekoinen eikä perustu Raamattuun, jossa ne kietoutuvat tiukasti toisiinsa.
Kymmentä käskyä pidetään yleisesti kristillisen etiikan perustana. Niihin
sisältyvät sapattikäsky ja kuvakielto ovat kuitenkin selvästi rituaalisen
elämän piiriin kuuluvia. Laista ei voi poimia eettisiä makupaloja ilman, että
uskonnollista rihmastoa tulee mukana. Toiseksi Uusi testamentti on hyvin
selväsanainen: Kristus täytti koko lain, ja jos noudattaa yhtä sen käskyistä,
on velvollinen noudattamaan kaikkia (Gal. 5:3). On valittava joko laki tai
Jeesus, eikä napsia parhaita paloja kummastakin.
Vaikka vanhan liiton laki onkin mennyttä, kristityt eivät
elä ilman käskyjä: heitä sitoo uusi rakkauden laki. Sloganiin ”Rakasta Herraa
sinun Jumalaasi ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” tiivistyvä rakkauden laki
tulee parhaiten esiin Jeesuksen opetuksessa, mutta kaikki Uuden testamentin eettiset
kehotukset ovat sen eri ulottuvuuksien luotaamista. Se ei sisällä
rituaalimääräyksiä, mutta eettisiltä vaatimuksiltaan se on Mooseksen lakia
tiukempi: kun ennen aviorikoksen tekeminen oli rangaistavaa, nyt jo pelkkä
himokas katse kielletään (Matt. 5:27–28). Siksi on erehdys luulla, että
esimerkiksi kristillinen seksuaalietiikka olisi Mooseksen lakia
suvaitsevaisempaa. Merkittävä ero rakkauden lain ja Mooseksen lain välillä on
se, että rikkomuksista ei enää tule kiviä niskaan tai muitakaan maallisia
sanktioita. Jeesus kärsi jo rangaistuksen puolestamme.
Koska Mooseksen lain taustalla on sama Jumala, joka antoi
Uuden testamentin käskyt, se mukailee tietyin osin rakkauden lakia. Siksi kristitty
voi löytää elämänohjeita myös Raamatun alkulehdiltä siinä määrin, kuin sen
käskyt käyvät yksiin Uuden testamentin julistuksen kanssa. Ne eivät kuitenkaan ole
velvoittavia pykäliä, vaan satunnaisia jälkiä sen elävän rakkauden ilmenemistavoista,
jonka Pyhä Henki tahtoo istuttaa jokaisen sydämeen.
Lopuksi: Onko Mooseksen lailla mitään merkitystä
kristitylle?
Jeesuksessa Jumala solmi ihmisten kanssa uuden liiton.
Uudessa liitossa ei Mooseksen laki enää kuulu noudatettavaksi, vaan Jumalan
kansan tulee toimia rakkauden lain mukaan. Mutta mitä Mooseksen laki tekee
kristittyjen Raamatussa, jos sitä ei enää pidä totella?
Mooseksen kirjat ovat edelleen Jumalan sanaa. Vaikka niillä
ei enää olekaan samaa tehtävää kuin ennen Jeesusta, niihin paneutuminen on
aivan yhtä hyödyllistä kuin Raamatun lukeminen muutenkin. Ne antavat
välttämätöntä taustatietoa Vanhan testamentin kuvaamien tapahtumien
ymmärtämiseksi ja avaavat kiinnostavia ikkunoita valitun kansan muinaishistoriaan.
Mooseksen lailla on myös syvällisempi merkitys. Jeesus sanoi
tulleensa täyttämään lain (Matt. 5:17), mikä tarkoittaa, että Hänessä
ruumiillistuivat siinä ilmenevät periaatteet. Siksi Mooseksen lakia tulee lukea
etsien johtolankoja Jeesuksesta. Lain ruoka- ja pukeutumissäännöt muistuttavat
siitä Jeesuksen antamasta esikuvasta, että kaikki Hänen elämänalueensa
kuuluivat Jumalalle. Rangaistusmääräyksissä ilmenee se Jumalan oikeudenmukainen
viha, jolta me vältyimme, kun Jeesus kohtasi sen ristillä puolestamme. Uhrilaeissa
välähtelee Jeesuksen verinen kuolema, johon turvautumalla saa kaikki synnit
anteeksi. Juutalaisille Mooseksen laki on Raamatun kruununjalokivi, mutta
kristityille se osoittaa kohti kruunun kantajaa, Jeesusta.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaKiitos loistavasta artikkelista! Eksyin blogiisi ja olen iloinen huomatessani, kuinka hyvin kirjoitat. Olen itse ortodoksikristitty. Siunausta!
VastaaPoistaTää on hyvä!
VastaaPoista