Uskonnonopetusta ei pidä lakkauttaa
Silloin tällöin joku keksii vaatia uskonnonopetusta poistettavaksi
perusopetuksen ja lukion oppiaineiden joukosta. Vaatimusta perustellaan sillä
tosiseikalla, että uskonnot eivät ole tiedettä, eikä koulun pitäisi väittää
oppilaille mitään tieteellisesti perustelematonta. Ihmetellään, miten on
mahdollista että kouluopetus sisältää vielä nykyäänkin tunnustuksellisia
elementtejä, ja miksi ateistin pitäisi oppia jotain Jumalasta tai Raamatusta.
Uskonnonopetus pitäisi karkottaa koulusta ja seurakuntien sekä muiden
uskonnollisten tahojen pitäisi itse huolehtia jäsentensä uskonnollisesta
kasvatuksesta. Jos nyt jotenkin uskontoa on sivuttava, niin korkeintaan
maailmanuskontojen pääpiirteet voisi käsitellä historian- tai filosofiantunnilla.
Tulevana evankelis-luterilaisen uskonnon aineenopettajana seurailen tätä
keskustelua puoliksi huvittuneena, puoliksi huolestuneena. Kyse ei ole
pelkästään siitä, että oma toimeentuloni on pölkyllä (uskon ymmärtäväni, miltä
pakkosvenskan opettajista mahtaa tuntua), vaan myös siitä, että sivistystä
ajetaan alas sivistyksen nimissä. Uskonnonopetusta vastustavalla on
tavallisesti täysin väärä käsitys aineen luonteesta. Eräiden tulosten mukaan
uskonnonopetus vastaa nykyisillään lähes täysin sitä, millaiseksi sen
vastustajat tahtoisivat sen muuttaa. On hyvä tiedostaa, ettei Suomessa ole
ollut tunnustuksellista uskonnonopetusta kohta vuosikymmeneen, vaan vuodesta
2003 kouluissa on ollut käytössä oman
uskonnon opetus, mikä tarkoittaa, että oppilaat opiskelevat neutraalisti
eri uskontoja jaettuna ryhmiin sen mukaan, mihin kirkkoon tai yhteisöön itse
kuuluu. Uskonnottomille on tarjolla elämänkatsomustieto. Suomen
uskonnonopettajien liiton SUOL:in sivujen mukaan uskonnon opetuksen tavoitteena
on, että opiskelija
· hallitsee uskontoihin liittyvää
kulttuurista lukutaitoa niin, että hän ymmärtää uskonnon merkityksen ja
vaikutuksen niin yksityisen ihmisen ja yhteisön elämässä kuin yhteiskunnassa ja
kulttuurissakin
· hallitsee käsitteitä, tietoa ja
taitoa, joiden avulla hän osaa pohtia ja analysoida erilaisia uskontoihin
liittyviä kysymyksiä
· kykenee rakentamaan, jäsentämään ja
arvioimaan omaa maailmankatsomustaan ja kulttuuri-identiteettiään sekä osaa
arvostaa oman kulttuurinsa ja muiden kulttuurien uskonnollista perinnettä
· kunnioittaa ihmisiä, joilla on
erilainen vakaumus ja pystyy elämään ja toimimaan eri kulttuureista tulevien ja
eri tavoin ajattelevien ja uskovien ihmisten kanssa monikulttuurisessa
yhteiskunnassa ja maailmassa
· ymmärtää henkilökohtaisen vastuun
merkityksen sekä tiedostaa erilaisten eettisten ratkaisujen taustalla
vaikuttavat arvot ja niiden merkityksen
· hallitsee uskonnollisiin ja
moraalisiin kysymyksiin liittyviä keskustelu- ja ajattelutaitoja sekä
uskontoihin liittyvän tiedon itsenäistä hankintaa ja kriittistä arviointia.
Ammattitaitoinen uskonnonopettaja ei siis opeta kuinka pitäisi uskoa, vaan
sitä, millä eri tavoin uskotaan. Oppilaiden jakamista uskonnollisten taustojen
mukaan perustellaan konstruktivistisella oppimiskäsityksellä: uusi aines tulee
parhaimmin opituksi kun se rakennetaan olemassa olevan pohjalle, tässä
tapauksessa siis muiden uskontojen katsotaan tulevan parhaiten tutuiksi itselle
tutuimmasta käsin. Hieman vastaavasti historian ja äidinkielen ja
kirjallisuuden oppisisältöjä katsotaan suomalaisesta vinkkelistä ja pohjoisesti
painottaen. Käsite ”oma uskonto” on ongelmallinen: mikä on sellaisen oppilaan
oma uskonto, joka kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon, muttei ole millään
tavalla aktiivinen seurakunnan toiminnassa, vaan jonka elämänkatsomus
muistuttaa esimerkiksi buddhalaisuutta. Tilannetta mutkistuttaa sekin, että
moniin vähemmistösuuntauksiin, kuten helluntailaiherätykseen, kuuluvat oppilaat
osallistuvat useimmiten evankelis-luterilaiseen opetukseen. Onkin syytä miettiä
tarkasti, onko käytäntö perusteltu, vai olisiko liikuttava kohti kaikille
yhteistä uskontotietoa, joka yhdistäisi uskonnonopetuksen ja
elämänkatsomustiedon.
Jos uskonnonopetus poistetaan koulusta, oman uskonnon opetus siirtyy
uskonnollisten yhteisöjen harteille. Tämä olisi virheliike. Melko hyvin
perusteltuna voidaan pitää väittämää, että tieteellisesti koulutetut
uskonnonopettajat kertovat uskonnoista puolueettomammin kuin uskonyhteisöjen
palkkalistoilla olevat. Haluammeko siis altistaa oppilaat uskonnolliselle
propagandalle ilman mahdollisuutta tutkimuspohjaiseen tietoon, vai antaa heille
monipuolista, neutraaliuteen pyrkivää tietoa katsomusperinteistä, jotta he
voivat muodostaa itse omat käsityksensä niistä? Uskonnonopettajat koulutetaan
todella laadukkaasti tieteellisissä yliopistoissa teologian ja uskontotieteen
piirissä, ja ovat alansa parhaita asiantuntijoita. Uskonyhteisöt hoitavat kyllä
oman tonttinsa ja vastaavat jäsentensä tunnustuksellisesta opettamisesta, mutta
koulun tehtävä on kertoa niistäkin tieteellisiin tuloksiin nojautuen.
Toinen syy, miksi uskonnonopetusta ei pidä poistaa, on se, että maailman
miljardit uskonnonharjoittajat eivät ole katoamassa mihinkään. Jotteivät
suomalaiset olisi aivan hukassa kristittyjä, muslimeja, buddhalaisia ja wiccoja
vilisevässä naapurustossaan, koulun on annettava perusopetusta maailmankatsomuksista.
Jos ympärillä olevien eri ryhmiä edustavien ihmisten ajattelun ymmärtäminen
arvotetaan vähemmän tärkeäksi taidoksi kuin vaikka tietokoneen käyttäminen, voi
suvaitsevaisuuden tai keskinäisen kunnioittamisen kehitykselle ennustaa
maassamme huonoa tulevaisuutta. Jos nytkin, kun uskonnonopetusta annetaan koulussa,
monet sortuvat loukkaamaan Jehovan todistajia kutsumalla heitä ”jehoviksi” ja samaistamaan
muslimit terroristeihin, kuinka huono lähimmäisen ymmärtämisen tila olisikaan
ilman uskonnonopetusta?
Mikäli uskonnonopetus halutaan integroida muihin oppiaineisiin, historia ei
olisi oikea suunta. Uskonnot eivät ole menneisyyttä vaan nykyisyyttä
globaalissa maailmassamme. Filosofiakaan ei tunnu järkevältä, sillä pohdinta on
vain yksi (ja monesti marginaalinen) osa uskonnollisuutta. Koska uskonnon
vaikutukset maailmaan ovat niin laajat, paras yhtymäkohta lienee
yhteiskuntaoppi. Tällöin aineen opettajat pitäisi uudelleenkouluttaa
radikaalisti ja koko aine mullistuisi täysin. Uskonto on ilmiönä niin
omaleimainen ja kokonaisuudet niin laajoja ja toisiinsa limittyviä, että
todellisen ymmärtämisen kannalta on hyvin perusteltua opettaa sitä omana oppiaineenaan.
Sivistys perustuu ihmisten ja heidän kulttuurinsa monipuoliseen ymmärtämiseen,
ja ilman uskontojen lukutaitoa kumpikaan ei ole mahdollista.
Uskonnonopetus kaipaa jatkuvaa kehittämistä, ei tuhoamista.
Keskustelimme erään uskonnonopetuksen harjoitteluun kytkeytyvän kurssin yhteydessä opetuksen "tunnustuksellisuudesta" ja kurssin vetäjä, uskonnonpedagogi, Tapani Innanen totesi varsin painokkaasti, että termi "tunnustuksellisuus" pitäisi pikaisesti panostaa ja räjäyttää tuhannen kappaleiksi.
VastaaPoistaKyseistä termiä ei nimittäin ole koskaan ollut suomalaisessa lainsäädännössä. Vanhemmissa opetussuunnitelmissa puhutaan uskonnon opetuksen järjestämisestä "oman tunnustuksen mukaan" (josta "tunnustuksellisuus" on sitten väännetty), jonka merkitykseltään samaa tarkoittava vastine nykyään on "oman uskonnon opetus", kuten tuot esille. Se on tietenkin eri asia miten objektiivisesti ja tasapuolisesti opettajat ovat onnistuneet käsittelemään asioita. Nykyään tämä objektiivinen asennoituminen on varmasti erittäin laajaa - kiitos tieteellisesti haastavan koulutuksen.
Kannattaisi kritisoijien käydä lähimmän koulun takapenkkiä vähän kuluttamassa (opetus on julkista), niin näkisivät millaista opetus todella on
Tunnustuksen mukainen -> oman uskonnon opetus ei ole siis ollut riittävän tehokas semanttinen kikka. Mun puolesta aineen nimi voidaan vaihtaa uskontotiedoksi jos se vaikka auttais.
VastaaPoistaTosi hyviä pointteja. Olen jonkin verran seurannut keskustelua asian tiimoilta ja tässä tulee ainakin mulle muutamia uusia pointteja. Ylipäätään on ihan virkistävää, kun asiasta puhuu joku muu kuin uskonnonopetusta vastustava ateisti tai tunnustuksellisuutta vaativa uskovainen.
VastaaPoista