Kansojen paljouden isät (eli miksi Genesiksen perheet ovat niin rikkinäisiä)
1. Johdanto
Israelin sotavoimia pidetään maailman tehokkaimpina. Siviilejä
terroristien raketeilta suojeleva Rautakupoli-torjuntajärjestelmä edustaa
puolustusteknologian kehityksen huippua. Valtavien resurssien käyttäminen
väkivaltakoneiston tarpeisiin on pakon sanelemaa. Lähi-idän ainoa demokratia on
ollut naapurikansojensa jatkuvan aggression kohteena 1940-luvulta asti, jolloin
juutalaisvaltio perustettiin Levantin alueelle.
Konfliktien sarjassa ei ole kuitenkaan kyse mustavalkoisesta sortaja-uhri-asetelmasta,
vaan puolustaessaan oikeuttaan olemassaoloon Israel on tullut polkeneeksi
rajojensa sisällä asuvan palestiinalaisen arabikansan oikeuksia. Tilanne on monimutkainen,
ja ratkaisua tuskin on tulossa pian, ellei Messias saavu vapauttamaan
juutalaisia tai Mahdi muslimeita. Kukaan ei enää muista, mikä välit alkujaan
tulehdutti. Yhden vastauksen kysymykseen antaa Ensimmäinen Mooseksen kirja. Sen
mukaan Palestiinan kansojen viha juontaa juurensa haavaan, jonka yhden miehen
virheet ihmissuhteissa tekivät hänen perheeseensä.
Ensimmäinen Mooseksen kirja kertoo alusta. Näkökulma
tiivistyy kirjallisuushistorian jykevimmässä avauslauseessa ”Alussa Jumala loi
taivaan ja maan.” Teoksen toinen nimi Genesis viittaa sekin maailman
syntyyn. Se on sijoitettu Raamatun alkuun, koska siinä kuvatut
tapahtumat ovat kronologisesti varhaisimpia ja se laskee perustukset Raamatun
suurelle tarinalle, joka huipentuu messiaan saapumiseen. Kirjan synnystä on
monia teorioita. Yleisimmän mukaan se on koottu vähintään kolmesta
varhaisemmasta lähteestä joskus kuudennella vuosisadalla ennen Kristusta.
Genesis jakautuu kahteen osaan. Ensimmäiset yksitoista lukua
muodostavat prologin, jossa ihmiskunnan alkuhämärän tapahtumat luomisesta
lankeemuksen ja ensimmäisen luonnonkatastrofin kautta kansakuntien
jakautumiseen esitetään tiiviisti siten, että syntyy vaikutelma pikemminkin
unenomaisesta mytologiasta kuin pyrkimyksestä historian kirjoittamiseen. Genesiksen
alkuluvut ovat varmasti totta: maailma on joskus syntynyt, ihmiskunta on
jossain vaiheessa saavuttanut moraalisen vastuullisuuden, joskus on tehty
ensimmäinen murha, maailma on käynyt läpi luonnonkatastrofeja ja kielellinen ja
kulttuurinen eriytyminen on lyönyt kiilaa yhteisöjen välille. Universaalit
kertomukset on kirjoitettu muinaisen Lähi-idän kulttuurin antamin symbolein ja
huokuvat silloista maailmankuvaa, mutta ne antavat kiinnekohtia myös tämän
päivän ihmisen maailmanselitykselle.
Vaikka Genesiksen alkuluvuilla onkin vertaansa vailla oleva
asema kulttuurissamme, teoksen ydinsisältö löytyy sen toisesta osasta. Kahdennessatoista
luvussa kirjallinen tyyli muuttuu, kun Jumalankin ajatukset tunteva kertoja
laskeutuu lähemmäs tapahtumia. Kerronta hidastuu, saa lisää yksityiskohtia ja kiinnittyy
tuntemaamme historiaan. Kun ensimmäisessä osassa käsitellään koko ihmiskuntaa
koskettavia kysymyksiä, toisen osan alussa huomio kiinnittyy yhteen nykyisen
Irakin alueella asuneeseen mieheen, Abramiin. Jumala ilmestyy Abramille ja
käskee häntä jättämään kotimaansa. Herra tekee Abramin - jolle hän myöhemmin
antaa uuden nimen Abraham - kanssa liiton. Abrahamilla on oleva lukematon määrä
jälkeläisiä, jotka asuvat luvatussa maassa ja tulevat siunaukseksi kaikille
kansoille. Jumala sanoo patriarkalle:
"Tällainen
on liitto, johon minä sinut otan. Sinusta on tuleva monien kansojen kantaisä.
Älköön siis nimesi enää olko Abram, vaan olkoon se Abraham, koska minä teen
sinusta kansojen paljouden isän. (17:5).
Alkaa valitun kansan syntytarina. Poika seuraa isää ja
pojanpoika poikaa ketjussa, jossa Jumalan lupaus siunauksesta kaikille
kansoille kulkee sukupolvelta toiselle. Jokaisessa sukupolvessa ratkaistaan, kuka
pojista kansojen paljouden isän tehtävän ja Jumalan lupauksen. Poikalapsille
tehtävä ympärileikkaus muistuttaa jokaisen perheeseen kuuluvan miehen pyhästä
tehtävästä jatkaa sukua, kunnes Jumala täyttää lupauksensa. Keskeisessä
roolissa ovatkin perheenisät, jotka täyttävät pyhää tehtävää perheensä päinä. Siksi
lukija odottaa kuvausta hyvistä isistä, joiden avioliitto kukoistaa ja jotka
kasvattavat lapsensa viisaasti. Totuus on toinen. Koko Genesiksestä ei löydy
yhtäkään toimivaa kotia, ainoastaan rikkinäisiä perheitä joiden
dysfunktionaalisuus selittyy pitkälti miesten kykenemättömyydestä kantaa omaa
vastuutaan isänä ja aviomiehenä. Abrahamin vähäiset sosiaaliset taidot
aloittavat ketjureaktion, joka haavoittaa hänen jälkeläisiään vielä pitkien
aikojen päästä. Yhden perheen haavasta kasvaa suvun kirous, suvun kirouksesta kansakuntia
erottava voima, ja kansakuntia erottavasta voimasta ikiaikainen viha.
Tässä esseessä tarkastelen Genesistä siitä näkökulmasta,
miten Abrahamin suvun miesten eli ”kansojen paljouden isien” ihmissuhteissa
tekemät virheet välittyvät sukupolvelta toiselle. Käyn läpi hänen perheensä
tarinaa kiinnittäen huomiota siihen, millaisia patriarkat ovat isinä ja
aviomiehinä. Esitän näkemyksiäni siitä, mitkä sosiaaliset olosuhteet
synnyttävät perheen haavan, ja mikä sen saa arpeutumaan sukupolvia myöhemmin.
2. Velvollisuuksiaan laiminlyövä Abraham
Abraham on kolmen uskonnon sankari. Juutalaiset kunnioittavat
häntä esi-isänään, kristityt Jumalan valittuna pelastuksen toteuttamiseen ja muslimit
tuntevat hänet profeetta Ibrahimina. Kaikissa perinteissä hänestä puhutaan patriarkkana,
sillä hän on isien isä. Uskonnollisten ja kulttuuristen perinteiden tuoma
painolasti kuitenkin estää näkemästä kiiltokuvan taakse. Genesiksen lukija ei
välttämättä huomaa Abrahamin vikoja ja tarinan rosoja. Valinnat, joita Abraham
tekee ihmissuhteissaan, iskevät hänen perheeseensä emotionaalisen haavan, josta
hänen jälkeläisensä joutuvat kärsimään vielä sukupolvien päästä.
Abraham on epätodennäköinen ehdokas kansojen paljouden kantaisäksi.
Mies on impotentti vanhus, joka on naimisissa itseään vielä vanhemman
sisarpuolensa Sarain kanssa (myöhemmin Saara). Pari on lapseton, mikä Lähi-idän
muinaisissa kulttuureissa tarkoitti usein vanhuutta köyhyyteen tuomittuna. Abrahamin
ja Saaran ei tarvitse murehtia talousasioista, sillä he ovat rikkaita ja heillä
on resursseja jopa järjestää sotilasoperaatioita kanaanilaisia kuninkaita
vastaan. Varallisuudesta huolimatta lapsettomuuden voi helposti ajatella
painavan heidän mieltään, vaikka Genesiksen kertoja ei asiasta suoraan
puhukaan.
Abrahamin ja Saaran avioliitossa ei kaikki ole kohdallaan.
Abraham ei osaa kantaa vastuuta. Vaikka Saara onkin vanha nainen, hän on
edelleen kaunis. Abraham pelkää - aiheesta - faraon rakastuvan Saaraan heidän
matkallaan Egyptiin pakoon nälänhätää. Hän päättää salata avioliittonsa Saaraan
ja kannustaa tätä suostumaan Egyptin kuninkaan rakastajattareksi, jotta
pelastaisi oman nahkansa ja kenties hyötyisi tilanteesta Saaran velipuolena. Saaran
suostumusta ei kysytä, vaan Abraham pakottaa hänet lähes prostituoidun asemaan
silkkaa pelkuruuttaan. Salailu paljastuu, kun Jumala rankaisee faraota vieraan
vaimon liehittelystä. Abraham pääsee vaimoineen pakoon, muttei näytä ottavan
mitenkään opikseen, sillä pakottaa Saaran täsmälleen samaan menettelyyn Gerarin
kuninkaan Abimelekin rakastuessa häneen.[1]
Abraham on surkea aviomies, joka alistaa Saaran pelkuruutensa pelinappulaksi.
Abrahamin pelkuruus ei ole ainoa asia, joka hajottaa hänen
avioliittoaan. Hänen elämänsä pyörii Jumalan istuttaman unelman ympärillä:
hänestä on kerran polveutuva suuri kansa. Nykylukija voi vain spekuloida, miltä
Abrahamin ajatukset tuntuvat hänen vanhasta ja hedelmättömästä vaimostaan. Saara
päätyy ratkaisuun, jonka voi nähdä riittämättömyyden tunteen ja Egyptin
parisuhdekriisin motivoimana. Hän käskee Abrahamin maata orjattarensa Haagarin
kanssa, koska ei voi tarjota miehelleen tämän haluamaa lasta, muttei halua
myöskään olla Abrahamin unelman esteenä. Orjatar Haagar synnyttää Ismaelin
Abrahamin esikoiseksi. Jumalan lupauksen mukaisesti myös Saara tulee raskaaksi,
ja synnyttää Iisakin.
Jos Abraham onkin huono aviomies, eipä hän kunnostaudu uusperheen
isänäkään. Hänen heikkotahtoisuutensa saa hänet kohtelemaan Iisakia ja Ismaelia
epätasaisesti. Ismaelin läsnäolo muistuttaa Saaraa Abrahamin suhteesta
Haagariin, joka ei kohtele emäntäänsä niin kunnioittavasti kuin ennen. Saaran
pakottamana Abraham karkottaa esikoispoikansa äiteineen erämaahan. Näin
Abrahamin suku kokee ensimmäisen hajoamisensa, jonka juuret ovat Abrahamin ja
Saaran epäterveessä avioliitossa. Kokemus isän hylkäämäksi tulemisesta on
varmasti traumatisoiva Ismaelille. Häätämisen seuraukset ulottuvat pitkälle
tulevaisuuteen, mitä Herran enkelin sanat raskaana olevalle Haagarille jo
ennakoivat:
Hänestä tulee mies
kuin villiaasi: hänen kätensä on kaikkia vastaan, ja kaikkien käsi on häntä
vastaan, ja hän on kaikkien veljiensä niskassa. (16:12)
Puhe Ismaelista veljiensä niskassa ei viittaa vain häneen yksilönä,
vaan myös hänen jälkeläisiinsä. Genesiksen mukaan Ismaelista polveutui suuri
kansa, jota nykyään kutsutaan arabeiksi. Profetia kertookin Israelin kansan
kokemuksista ismaelilaisten naapuriensa kanssa. Se on ihmeellisen ajankohtainen
edelleenkin, ainakin jos maailmanpoliittisia jännitteitä katsotaan länsimaisesta
näkökulmasta. Islamilainen maailma, jonka keskuksena arabikansat ovat, käy
monella rintamalla kamppailua - Ismaelin käsi käy edelleen lakkaamatonta
rysyään kaikkien kanssa. Jos Genesiksen Ismael tuntee katkeruutta perhettään kohtaan
karkottamisen takia, en osaa häntä syyttää. Millaisessa maailmassa eläisimmekään,
jos Abrahamilla olisi ollut rohkeutta kohdella Ismaelia omana poikanaan ja
Iisakin täysivaltaisena veljenä? Patriarkka väistyy Genesiksen valokeilasta 25.
luvussa, mutta hänen perintönsä pysyy.
3. Kantaisän haamu
Abrahamin kuoleman jälkeen hänen jälkeläisensä joutuvat elämään
patriarkan valintojen seurauksien kanssa. Ratkaisut, joita hän on omissa
ihmissuhteissaan tehnyt, koskettavat myös monen muun elämää. Poika ottaa
isästään mallia niin hyvissä kuin pahoissa asioissa, ja aikuisten
edesottamusten jäljet muovaavat lasten varttumista odottamattomilla tavoilla. Abrahamin
lasten tarina kertoo tästä.
Iisak saa suvun patriarkan ja Genesiksen päähenkilön viitan harteilleen
Abrahamin jälkeen. Kertomus hänestä on karua kuvausta siitä, miten jokaisen on
tultava toimeen niillä eväillä, joita matkaansa saa. Iisakin lapsuuskoti on
rikkinäinen ja riitaisa. Häädetyn isoveljen muisto ja isän ja äidin kummallinen
vieraisiin vuoteisiin usuttamisen historia varjostavat Iisakin kasvua. Hänen
elämäänsä liittyy yksi Raamatun tyrmistyttävimmistä kohdista, jossa Jumala
käskee Abrahamia uhraamaan poikansa, mutta peruu toimeksiannon viime hetkellä.
Kumma kyllä, tapauksesta ei näytä seuraavan sen kummempia luottamusongelmia
Iisakin elämässä.
I
isak on aviomiehenä ja vanhempana isänsä kaltainen ja toistaa
hänen virheitään. Hänelle järjestetään avioliitto kauniin Rebekan kanssa. Liiton
alku on onnellinen ja puolisot rakastavat toisiaan. Pariskunta saa kaksospojat, Eesaun ja
Jaakobin. Iisak suosii ensimmäisenä syntynyttä Eesauta Jaakobin kustannuksella.
Tässä hän muistuttaa Abrahamia, joka kohteli kahta poikaansa eri arvoisina.
Rebekalle taas on rakkaampi Jaakob.
Avioliitto alkaa rakoilla perheen muuttaessa Gerariin. Siellä
Iisak alkaa osoittaa samanlaista pelkuruutta kuin isänsä Abraham:
Kun Gerarin
asukkaat kyselivät, kuka Rebekka oli, Iisak sanoi: "Hän on minun
sisareni." Hän ei uskaltanut sanoa, että Rebekka oli hänen vaimonsa, koska
pelkäsi seudun miesten tappavan hänet Rebekan takia, joka oli hyvin kaunis.
(26:7).
Edellisen sukupolven teot toistuvat. Iisakin teosta on
kenties käytännön hyötyä, mutta se ei ole aviomiehen teko. Aviomiehen tulee
sitoutua vaimoonsa kokonaan, eikä vain silloin, kun siitä ei ole itselle
haittaa. Iisak toimii kotoaan saamansa miehen mallin mukaan. Juoni on paljastumisesta
huolimatta onnistunut, sillä kuningas Abimelek takaa Iisakin turvallisuuden.[2]
Hinta on kuitenkin suuri, sillä jotain näyttää muuttuvan pysyvästi Rebekan
suhtautumisessa Iisakiin. Hän punoo suunnitelman, jonka avulla Iisak huijataan
siunaamaan Jaakob Eesaun sijasta esikoiseksi. Vehkeily omaa puolisoa vastaan
murtaa avioliiton perustuksia.
Jo aiemmin Jaakob on kiristänyt esikoisuuden veljeltään,
mutta siunauksen myötä järjestely tulee viralliseksi. Juonittelut hajottavat
perheen. Luottamuksensa omaan äitiinsä menettäneenä Eesau päättää tappaa
Jaakobin, joka pakenee taakseen katsomatta. Iisakin ja Rebekan suhde tuskin voi
palautua ennalleen petoksen jälkeen. Näen Rebekassa naisen, joka on joutunut
syvästi pettymään miehensä selkärangattomuuteen.
Vaikka Eesau ja Jaakob sopivatkin myöhemmin, mikään ei ole
enää samalla tavalla. Eesausta polveutuva kansa, edomilaiset, tulee myöhemmin
Raamatussa yhdeksi suurimmista Israelin vihollisista. Kansan kuuluisimpiin
edustajiin kuuluu mm. Jeesus-lasta vainonnut Herodes Suuri. Nykyään edomilaiset
ovat sulautuneet arabeihin, ja heidän jälkeläisensä asuttavat Palestiinan
itsehallintoalueita. Genesis tarjoaa kahden kansan vihan taustalle Rebekan
turhautumisen isänsä virheitä toistavaan Iisakiin ja heidän poikiensa välisen
kilpailun. Näin Abrahamin haamu vaikuttaa haudan takaa.
Sukua repivä haava saavuttaa huipennuksensa Jaakobin
elämässä. Jaakob kunnostautuu isäänsä ja isoisäänsä paremmin aviomiehenä,
ainakin puoliksi. Abraham nai sisarensa ja Iisakin avioliitto oli järjestetty,
mutta Jaakob käy liittoon Raakelin kanssa intohimoisen rakkauden innoittamana. Yhdessä
Raamatun romanttisimmista kertomuksista kuvataan, kuinka Jaakob tekee seitsemän
vuotta työtä ilman palkkaa saadakseen rakastettunsa. Hän joutuu naimaan myös
Raakelin isosiskon Lean, josta ei tule hänelle milloinkaan niin rakasta kuin
Raakelista.
Rakkaus Raakeliin heijastuu siihen, miten Jaakob kohtelee
poikiaan. Perheeseen syntyy kaksitoista poikaa ja liuta tyttöjä, mutta Raakelin
kauan odotettu esikoinen Joosef on Jaakobille muita rakkaampi. Koska Jaakob
itse on kokenut, miltä tuntuu olla isänsä väheksymä, voisi kuvitella hänen
pitävän tarkasti huolta lasten tasapuolisesta kohtelusta. Häneltä kuitenkin
puuttuu malli hyvästä perheestä, joten hän ei kykene muuhun kuin jatkamaan
Abrahamin hiihtämällä ladulla. Jos Jaakob olisi kasvanut perheessä, jossa
kaikkia lapsia pidetään yhtä rakkaina, hänen edellytyksensä kasvattajana
olisivat paremmat. Veljet alkavat vihata Joosefia viimeistään siinä vaiheessa,
kun hän kertoo unistaan, joissa muu perhe ja koko maailma kumartaa häntä. Vuosia
Abrahamin perheessä kytenyt viha leimahtaa täyteen liekkiinsä veljien
salaisessa keskustelussa ja sitä seuraavissa tapahtumissa:
Tapetaan hänet,
heitetään hänet johonkin kaivoon ja sanotaan, että peto on hänet syönyt.
Sittenhän nähdään, miten hänen unensa käyvät toteen. (37:20).
Näyttää siltä, että Jumalan suunnitelma kansasta, joka tuo
siunauksen kaikille, on murentunut lopullisesti. Lopulta veljet eivät tapa
Joosefia, vaan myyvät hänet orjaksi. Heissä elää Saaran mustasukkaisuus,
Jaakobin kavaluus ja Eesaun murhanhimo. Aiemmin suvusta lohjenneet ismaelilaiset
ostavat Joosefin ja vievät hänet Egyptiin.
Perhe elää hajaantuneena monia vuosia. Voi vain spekuloida
sillä, mitä eri jäsenet tuntevat. Isä Jaakob kuihtuu sisäisesti rakkaan
poikansa menetyksen riuduttamana. Egyptissä Joosef välttää katkeruuden ja
epätoivon alle murskautumisen omaksumalla nöyrän asenteen ja luottamuksen
Jumalan johdatukseen. Veljet iloitsevat lellikistä eroon päästessään, mutta
huomaavat syyllisyyden häiritsevän sivuäänen kasvavan sitä suuremmaksi, mitä
enemmän heille tulee ikää. Salaisuuden taakka tuhoaa heitä hitaasti, kunnes
Lähi-itään saapuu ankara nälänhätä.
Joosefin veljien joukko lähtee hakemaan viljaa faraon
varastoista monien muiden tavoin. Jumala on johdattanut Joosefin korkeaan
asemaan Egyptin hovissa ja hän vastaa ruuanjakelusta. Joosef järkyttyy
nähdessään veljensä, mutta he eivät tunnista häntä. Hänet valtaa sukupolvien
takaa kumpuava katkeruus, joka saa hänet leikittelemään kostolla. Joosefin
piinatessa veljiään he kertovat Joosefille hänelle vuosien syyllisyydestä. Silloin
hänessä tapahtuu jotain, mikä kääntää Abrahamin suvun kohtalon:
Hän puhkesi
itkemään niin suureen ääneen, että egyptiläiset faraon hovia myöten kuulivat
sen. Joosef sanoi veljilleen: "Minä olen Joosef. Vieläkö isäni elää?"
Mutta hänen veljensä eivät tyrmistykseltään kyenneet vastaamaan hänelle mitään.
Joosef sanoi veljilleen: "Tulkaa tänne minun luokseni." He astuivat
lähemmäksi, ja hän sanoi: "Minä olen Joosef, teidän veljenne, jonka te
myitte Egyptiin. Mutta älkää olko murheissanne älkääkä syyttäkö itseänne siitä,
että olette myyneet minut tänne, sillä Jumala lähetti minut teidän edellänne
pelastamaan ihmishenkiä. (45:2–5).
Abrahamin ja Saaran kirous murtuu vihdoinkin. Vihan köydet,
jotka perhettä ovat sitoneet yli vuosisadan, väistyvät kun Joosef antaa
veljilleen anteeksi. Saaran mustasukkaisuudesta ja Abrahamin pelkuruudesta
alkanut lasten eriarvoinen kohtelu loppuu, kun isän rakkain nöyrtyy ja nostaa
halpana pidetyt rinnalleen. Abrahamille annettu lupaus on alkanut toteutua
Joosefin kautta, sillä veljien viha häntä kohtaan on koitunut kaikkien kansojen
siunaukseksi. Näin Jumala on kääntänyt perheen haavan hyväksi. Vuodet orjana ja
vankina ovat antaneet Joosefille luonteen, jonka avulla hän lunastaa perheensä
vihan ja juonittelun kulttuurista. Kansojen paljouden isät tekevät sovinnon
keskenään, eikä Abrahamin suku enää hajoa toisiaan vastaan vihoitteleviksi
kansoiksi.
Genesiksen tarina tulee päätökseensä. Haava paranee samassa paikassa,
jossa se syntyi: pako Egyptiin nälänhätää pakoon hajotti perheen, ja pako
Egyptiin nälänhätää pakoon yhdistää sen. Jaakob, suvun patriarkka, kohtaa
jälleen rakkaan poikansa, jonka luuli kuolleen, ja viimeisillä voimillaan
siunaa perheensä. Vanha mies ei koskaan pääse eroon suvun vanhasta tavasta asettaa
lapsia järjestykseen, vaan siunatessaan Joosefin poikia hän riistää vanhemman
Manassen esikoisoikeuden nuoremmalle Efraimille. Uuden sukupolven löytämä
yhteys ei kuitenkaan horju, sillä se on päihittänyt isiltään perimänsä taakan.
Katastrofissa löydetty veljesrakkaus synnyttää valitun kansan.
4. Lopuksi
Ensimmäinen Mooseksen kirja on tarina siitä, mitä yhden
ihmisen teot voivat saada aikaan. Ei ole yhdentekevää, mitä yksilö tekee
läheisilleen, sillä ihmisten kohtalot kietoutuvat yhteen ylittäen ajan ja
paikan rajoitteet. Erityinen vastuu on lapsia kasvattavilla aviopareilla.
Parisuhteeseen panostaminen molemminpuolisen rakkauden ja kunnioituksen
lujittamiseksi tarjoaa turvallisen kodin lapsille ja terveen mallin ihmissuhteisiin.
Genesis tarjoaa myös toivoa, sillä sen mukaan vaikeatkin riidat voidaan sopia
ja niiden kautta voidaan saavuttaa jotain hyvää. Perhetausta antaa ihmisille
edellytykset ihmissuhteisiin, mutta kenenkään kohtalo ei ole ennalta määrätty.
Omaan elämäänsä voi vaikuttaa ja vihan kierteen voi katkaista. Suomalaisessa
kulttuurissa puhutaan paljon peritystä puhumattomuudesta, jossa sukupolvi
toisensa jälkeen vaikenee tunteistaan ja patoaa pahaa oloa sisälleen. Genesis
kysyy jokaiselta: tahdotko olla Iisakin tai Jaakobin kaltainen ja toistaa
vanhempiesi virheet, vai oletko Joosef, joka katkaisee suvun kirouksen?
Ismael ja Eesau joutuivat Abrahamin perheen ulkopuolelle, ja
Jaakobin poikien ja heidän välillään oleva viha ei ole vieläkään sammunut.
Lähi-idän konfliktissa jatkuu vuosituhansien riidat, jotka ovat päässeet kasvamaan
aivan liian suuriksi. Kenties eräänä päivänä juutalaiset ja arabit muistavat
olevansa veljiä ja saman isän lapsia, kuten Ensimmäinen Mooseksen kirja kertoo.
Lopullinen rauha koittaa, kun Abrahamille annettu lupaus kaikkien kansojen
siunauksesta toteutuu, ja uusi Joosef murtaa vihan vallan.
[1]
Patriarkkakertomuksissa toistuvat samankaltaiset kertomuselementit selitetään
yleensä eri traditioiden yhteisellä alkuperällä. Genesiksen toimittaja ei ole
tunnistanut luvun 12 kertomuksessa Abrahamista ja Saarasta Egyptissä ja lukuun
20 talletettua kuvauksessa heistä Gerarissa olevan kyse saman tarinan eri
versioista, vaan käsittää niiden olevan erillisiä tapauksia. Sama traditio
esiintyy myös Abrahamin poikaan Iisakiin liitettynä luvussa 26. Ns.
dokumenttihypoteesin, joka on Mooseksen kirjojen syntyhistorian perusteoria,
mukaan ensimmäinen Mooseksen kirja on koottu kolmen aiemman lähteen pohjalta.
Lähdekriittisille näkökulmille ei kuitenkaan pidä antaa suurta merkitystä, kun
Genesistä luetaan kirjallisuutena. Olennaista on se, millaisessa muodossa
teksti on meille säilynyt, eivät hypoteettiset rekonstruktiot sen aikaisemmista
vaiheista.
[2] On
epäselvää, onko tämä Abimelek sama, kuin Saaraan rakastunut Abimelek. Teksti ei
anna syytä olettaa, että kyseessä olisi kaksi eri Gerarin kuningasta.
Kommentit
Lähetä kommentti